آقای شبکه

ساخت وبلاگ

مشخصات و اطلاعات پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m:

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m از محصولات کمپانی Nexans است که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در صنعت تولید کابل شبکه و پچ کورد است. به‌طورکلی پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m نوعی کابل فیبر نوری است که در دو سمت خود مجهز به کانکتورهای فیبر نوری است. با استفاده از این پچ کورد فیبر نوری شما می‌توانید به‌راحتی برای اتصال سوئیچ‌ها یا فیبر نوری و دیگر تجهیزات شبکه و مخابراتی متصل شوید.

 

معرفی پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m:

انواع پچ کورد فیبر نوری شامل مالتی مود (Multi Mode)، سینگل مود (Singel Mode) با کانکتورهای متفاوت از جمله: LC, SC, FC, ST, E-2000, MTRJ و… هستند. کابل‌های فیبر نوری مالتی مد به انواع  مختلف OM1, OM2, OM3, OM4  که دارای تفاوت در سرعت انتقال و حجم اطلاعات و دیتا دارند تقسیم کنیم.

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m دارای الیاف شیشه‌ای هستند که شما با استفاده از نور اطلاعات را با سرعت بالا و دریافت کمترین نویز و اختلال منتقل می‌کند.

فیبر نوری یکی از تجهیزات شبکه، برای انتقال داده‌ها با سرعت زیاد است. از فیبر نوری جهت ارسال سیگنال های نوری در مسافت های بسیار طولانی استفاده میشود. برای برقراری اتصال بین سوئیچ های شبکه و پچ پنل و همچنین اتصال بین کارت شبکه و ریز شبکه از پچ کورد ها استفاده میشود. پچ کورد یکی از مهم ترین بخش های شبکه است که قابلیت تحت تاثیر قرار دادن شبکه را دارد.

 

مزایا استفاده از پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode دو متری:

از پچ کوردها برای اتصال به CATV(تلویزیون‌های کابلی)، شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های PC و همچنین تجهیزات آزمایشی استفاده می‌شود. این مزایا شامل اتاق‌های ارتباطی، FTTH (فیبر به خانه)، LAN (شبکه محلی)، FOS (سنسور فیبر نوری)، سیستم ارتباطی فیبر نوری، تجهیزات مخابراتی، صناعی دفاعی و … نیز می‌شوند.

استفاده از پچ کورد‌های فیبر نوری به دلیل سرعت بیشتر و اینکه دیتاهای بیشتری را به طور مؤثر انتقال می‌دهند، نقش مهمی در ارتباطات از راه دور و شبکه‌های کامپیوتری دارد و همچنین در مکان‌های گوناگون از آنها استفاده می‌شود. در هنگام خرید پچ کورد فیبر نوری باید به مواردی از جمله Single mode یا Multimode، نوع خاصی از کانکتور LC ، SC یا … ، کانکتور Polish) APC) یا UPC  روکش کابل PVC/LSZH/OFNP/ Armored و متراژ موردنیاز بر اساس فاصله بین دستگاه‌های موردنظر برای اتصال توجه کنید.

 

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m

 

ساختار پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m:

سوکت‌های انتهایی پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 2m از نوع SC و FC هستند. کانکتور SC، از نوع فشار و کشش بوده و می‌تواند تا 1000 چرخه اتصال مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع پچ کورد مانند پچ کورد‌های مولتی مود دیگر بسیار کم‌هزینه است و ساختاری ساده و با مقامت بالا دارد.

همچنین نحوه اتصال کانکتور FC، از نوع پیچشی است. پچ کورد FC دارای بدنه  فلزی و همچنین ساختار پیچشی است. این پچ کورد در محیط با لرزش بالا هم کاربرد دارد.

بر اساس نوع فیبری که پچ کوردها دارند این نوع پچ کورد در دستة Multi Mode قرار می‌گیرد. پچ کورد فیبر نوری مالتی مود، در مسافت‌های کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد و قابلیت انتقال سیگنال‌های بیشتری را دارد. تعداد فیبر که برای این پچ کورد در نظر گرفته شده، از نوع داپلکس (دوتایی) است. شما می‌توانید این محصول را در متراژهای 1، 2، 3، 5 و 10 متری در سایت مسترشبکه خریداری کنید. همچنین از دیگر مزایای استفاده از این پچ کورد می‌توانیم به سازگاری بالا با محیط، بازدهی زیاد و پایین‌ترین نرخ ازدست‌دادن اطلاعات و دیتا اشاره کنیم.

 

مشخصات و ساختار پچ کورد فیبر نوری نگزنس مالتی مد FC-SC دو متری:

  • محصول: پچ کورد فیبر نوری نگزنس
  • طول کابل: 2 متر
  • نوع کانکتور :FC-SC
  • نوع فیبر :Multi Mode
  • رنگ محصول: نارنجی
  • تعداد فیبر :Duplex

قیمت پچ کورد فيبر نوري نگزنس مدل FC-SC Multi Mode 2m

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 133 تاريخ : شنبه 29 مرداد 1401 ساعت: 17:07

مشخصات و اطلاعات پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m:

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m یکی از تولیدات کمپانی NEXANS است که در این کمپانی از بزرگ ترین تولید کننده در صنعت تجهیزات شبکه و تجهیزات پسیو است.

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m برای برقراری اتصال میان تجهیزات استفاده میشود. پچ کورد ها دارای دو کانکتور پلاستیکی SC در یک سر و دو کانکتور FC در سر دیگر خود می باشد.

انواع پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m:

انواع پچ کورد فیبر نوری شامل دو دسته مالتی مود (Multi Mode)، سینگل مود (Single Mode) با کانکتورهای متفاوت از جمله: LC, SC, FC, ST, E-2000, MTRJ و… میشوند. کابل‌های فیبر نوری Multi Mode به انواع مختلف OM1, OM2, OM3, OM4 که دارای تفاوت در سرعت انتقال و حجم اطلاعات و داده ها دارند تقسیم کنیم.

همچنین طبقه بندی این پچ کورد ها بر اساس نوع کابل و نوع هسته (کر) انجام میشود. طبق تعداد هسته ،کابل پچ کورد در 2 نوع Simplex و Duplex در بازار تجهیزات شبکه موجود هستند.

پچ کورد فیبر نوری نگزنس مدل FC-SC Singel Mode 3m

معرفی پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m:

کابل و کانکتور های پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m از نوع سینگل مد بوده و روی کابل 3 متری این پچ کورد فیبر نوری یک روکش LSZH زرد رنگ کشیده شده است. در آن هالوژن نمی باشد و بر اساس استاندارد آتش نشانی مناسب برای ساختمان های داخلی از جمله بیمارستان ها و تاسیسات و مدارس می باشد.

این پچ کورد فیبر نوری با ساختار FC-SC کانکتور داپلکس Duplex دارای کانکتور هایی با فرول سرامیکی بوده و سری این فرول ها به صورت گنبدی شکل پولیش داده شده است.

 

مزایا پچ کورد فیبر نوری نگزنس سینگل مد FC-SC سه متری:

با استفاده از این پچ کورد فیبر نوری شما می‌توانید به‌راحتی برای اتصال سوئیچ‌ها یا فیبر نوری و دیگر تجهیزات شبکه و مخابراتی استفاده کنید. دلیل استفاذه از پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m عمر مفید 1000 چرخ اتصال و هزینه پایین و مقرون به صرفه، سهولت استفاده و دوام و مقاوت بالای این کانکتور است.

 

ساختار پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m:

کابل فیبر نوری این مدل از پچ کورد از نوع سینگل مود (Singel Mode) است. رنگ این پچ کورد نشان دهنده نوع آن میباشد. این مدل از پچ کورد که توسط برند بزرگ نگزنس طراحی و تولید شده از نوع کانکتور های FC-SC می‌باشد. از این مدل کانکتور ها به طور عمده در زیر ساخت های فیبر نوری مخابرات و شبکه های بزرگ استفاذه میشود.

کانکتور SCدر این پچ کورد به رنگ آبی و از جنس پلاستیک است که به صورت کششی روی تجهیزات شبکه متصل می شوند و کانکتور های FC آن به رنگ نقره ای و جنس آن از فلز بوده که نیز به صورت پیچشی روی دستگاه ها وصل می شود.

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m را در متراژ های گوناگون تولید میشوند از جمله متراژهای این مدل از پچ کورد که بیشتر مورد استفاده قرا رمیگیرد متراژهای 1،2و5 است.

 

مشخصات پچ کورد نگزنس سینگل مد FC-SC سه متری:

  • از دست دادن کمترین داده در هنگام انتقال دیتا
  • قابلیت پایدار و قابلیت اطمینان بالا
  • قابلیت مکانیکی عالی
  • ژاکت پی وی سی به صورت پیش فرض
  • بهترین راه حل برای انتقال داده با بهترین سرعت
  • 100٪ برای ویژگی های نوری قبل از حمل و نقل بازرسی شده است
  • دارای کیفیت بالا ومقرون به صرفه

 

ویژگی های پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Singel Mode 3m:

  • تعداد رشته:Duplex
  • طول کابل:3M
  • استاندارد کابل:OS2
  • رنگ کابل:زرد
  • نوع کانکتور ها:FC-SC
  • قطر کابل:2.0میلی متر
  • دمای عملکرد:-20تا +70

خرید پچ کورد فيبر نوري نگزنس مدل FC-SC Singel Mode 3m

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 181 تاريخ : پنجشنبه 27 مرداد 1401 ساعت: 15:25

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m از محصولات کمپانی Nexans است که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در صنعت تولید کابل شبکه و پچ کورد است. به‌طورکلی  پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m نوعی کابل فیبر نوری است که در دو سمت خود مجهز به کانکتورهای فیبر نوری است.

با استفاده از این پچ کورد فیبر نوری شما می‌توانید به‌راحتی برای اتصال سوئیچ‌ها یا فیبر نوری و دیگر تجهیزات شبکه و مخابراتی استفاده کنید.

 

انواع پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m:

انواع پچ کورد فیبر نوری شامل مالتی مود (Multi Mode)، سینگل مود (Singel Mode) با کانکتورهای متفاوت از جمله: LC, SC, FC, ST, E-2000, MTRJ و… هستند. کابل‌های فیبر نوری مالتی مد به انواع  مختلف OM1, OM2, OM3, OM4  که دارای تفاوت در سرعت انتقال و حجم اطلاعات و دیتا دارند تقسیم کنیم.

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m دارای الیاف شیشه‌ای هستند که شما با استفاده از نور اطلاعات را با سرعت بالا و دریافت کمترین نویز و اختلال منتقل می‌کند.

فیبر نوری یکی از تجهیزات شبکه، برای انتقال داده‌ها با سرعت زیاد است. از فیبر نوری جهت ارسال سیگنال های نوری در مسافت های بسیار طولانی استفاده میشود. برای برقراری اتصال بین سوئیچ شبکه وپچ پنل و همچنین اتصال بین کارت شبکه و ریز شبکه از پچ کورد ها استفاده میشود.

پچ کور یکی از مهم ترین بخش های شبکه است که قابلیت تحت تاثیر قرار دادن شبکه را دارد.

 

 

مزایا استفاده از پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m:

از پچ کوردها برای اتصال به CATV(تلویزیون‌های کابلی)، شبکه‌های مخابراتی، شبکه‌های PC و همچنین تجهیزات آزمایشی استفاده می‌شود. این مزایا شامل اتاق‌های ارتباطی، FTTH (فیبر به خانه)، LAN (شبکه محلی)، FOS (سنسور فیبر نوری)، سیستم ارتباطی فیبر نوری، تجهیزات مخابراتی، صناعی دفاعی و … نیز می‌شوند.

استفاده از پچ کورد فیبرنوری نگزنس FC-SC MM 3m به دلیل سرعت بیشتر و اینکه دیتاهای بیشتری را به طور مؤثر انتقال می‌دهند، نقش مهمی در ارتباطات از راه دور و شبکه‌های کامپیوتری دارد و همچنین در مکان‌های گوناگون از آنها استفاده می‌شود.

در هنگام خرید پچ کورد فیبر نوری به مواردی از جمله Single mode یا Multimode، نوع خاصی از کانکتور LC ، SC یا … ، کانکتور Polish) APC) یا UPC  روکش کابل PVC/LSZH/OFNP/ Armored و متراژ موردنیاز بر اساس فاصله بین دستگاه‌های موردنظر برای اتصال توجه کنید.

 

پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m

 

ساختار پچ کورد فیبر نوری نگزنس FC-SC Multi Mode 3m:

سوکت‌های انتهایی پچ کورد فیبر نوری نگزنس Multi Mode 3m از نوع SC و FC هستند. کانکتور SC، از نوع فشار و کشش بوده و می‌تواند تا 1000 چرخه اتصال مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع پچ کورد مانند پچ کورد‌های مولتی مود دیگر بسیار کم‌هزینه است و ساختاری ساده و با مقامت بالا دارد.

همچنین نحوه اتصال کانکتور FC، از نوع پیچشی است. پچ کورد FC دارای بدنه  فلزی و همچنین ساختار پیچشی است. این پچ کورد در محیط با لرزش بالا هم کاربرد دارد.

بر اساس نوع فیبری که پچ کوردها دارند این نوع پچ کورد در دستة Multi Mode قرار می‌گیرد. پچ کورد فیبر نوری مالتی مود، در مسافت‌های کوتاه مورداستفاده قرار می‌گیرد و قابلیت انتقال سیگنال‌های بیشتری را دارد.

تعداد فیبر که برای این پچ کورد در نظر گرفته شده، از نوع داپلکس (دوتایی) است. شما می‌توانید این محصول را در متراژهای 1، 2، 3، 5 و 10 متری در سایت مسترشبکه خریداری کنید. همچنین از دیگر مزایای استفاده از این پچ کورد می‌توانیم به سازگاری بالا با محیط، بازدهی زیاد و پایین‌ترین نرخ ازدست‌دادن اطلاعات و دیتا اشاره کنیم.

 

مشخصات و ساختار پچ کورد فیبرنوری FC-SC Multi Mode 3m:

  • محصول: پچ کورد فیبر نوری نگزنس
  • طول کابل: 3 متر
  • نوع کانکتور :FC-SC
  • نوع فیبر :Multi Mode
  • رنگ محصول: نارنجی
  • تعداد فیبر: Duplex

 

قیمت پچ کورد فيبر نوري نگزنس مدل FC-SC Multi Mode 3m

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 160 تاريخ : چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت: 15:14

تکنولوژی های Wi-Fi

هنگامی که در حال راه‌اندازی Wi-Fi در خانه یا محل کار هستید، ممکن است با بسیاری از اصطلاحات و مفاهیم فنی شبکه مواجه شوید که درک آنها برایتان کمی دشوار باشد. در این مقاله، برخی از فناوری‌های کلیدی مرتبط با تکنولوژی های Wi-Fi و تأثیر آن‌ها بر کاربران عادی را بررسی می‌کنیم.

 

استاندارد وای فای IEEE 802.11:

استاندارد EEE 802.11، مجموعه‌ای از پروتکل‌ها برای پیاده‌سازی ارتباطات شبکه بی‌سیم (WLAN) را از طریق Wi-Fi بین کامپیوترها، تلفن‌های همراه، نقاط دسترسی و سایر دستگاه‌ها در فرکانس‌های مختلف از جمله، محدود فرکانس‌های 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 60 گیگاهرتز را مشخص می‌کند. باندهای این پروتکل ها در لایه کنترل دسترسی رسانه (MAC) و لایه فیزیکی (PHY) مدل OSI کار می کنند.

پروتکل اصلی 802.11 (که اکنون منسوخ شده است) در ابتدا فقط 1-2 مگابیت بر ثانیه را به همراه چند فناوری دیگر مشخص می کرد. اما این پروتکل به سرعت توسط 802.11b در اوایل دهه 2000 دنبال شد که سرعت داده خام تا 11 مگابیت در ثانیه را امکان پذیر می کند و در باند 2.4 گیگاهرتز کار می کند.

تقریباً در همان زمان، استاندارد 802.11a منتشر شد که از رابط هوا مبتنی بر OFDM استفاده می کند. این در باند 5 گیگاهرتز کار می کند و حداکثر سرعت داده در آن حدود 54 مگابیت در ثانیه است که به طور واقعی یک توان عملیاتی خالص در حدود 20 مگابیت بر ثانیه را به همراه دارد.

در سال 2003، 802.11g معرفی شد که روی باند 2.4GHz کار می کرد، اما از همان طرح انتقال مبتنی بر OFDM استفاده می کرد که در 802.11a استفاده می شد. این استاندارد حداکثر نرخ بیت لایه فیزیکی را در حدود 54 مگابیت در ثانیه یا حدود 22 مگابیت بر ثانیه میانگین توان واقعی را امکان پذیر می کند. سخت افزار 802.11g به طور کامل با دستگاه های قدیمی 802.11 b نیز سازگار است.

همچنین در سال 2006 استاندارد 802.11n با نام Wi-Fi 4 معرفی شد. از هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. با این حال، در آن زمان، پشتیبانی از 5 گیگاهرتز اختیاری تلقی می شد. این استاندارد از آنتن های چند ورودی، چند خروجی (MIMO) و حداکثر نرخ انتقال 300 مگابیت در ثانیه (یا حداکثر 450 مگابیت در ثانیه با سه آنتن) پشتیبانی می کند. 802.11n کاملاً با استانداردهای 802.11b/g سازگار است.

در ماه دسامبر 2013، پس از یک فاصله طولانی، مشخصات 802.11ac با نام Wi-Fi 5 منتشر شد. این یک توسعه استاندارد 802.11n بود و پشتیبانی کامل از باند 5 گیگاهرتز را نیز اضافه کرد و در دو فاز یا موج منتشر شد. Wave 1 در سال 2013 منتشر شد، در حالی که Wave 2 در سال 2016 معرفی شد. فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند شکل‌دهی پرتو، MIMO چند کاربره (MU-MIMO)، جریان‌های فضایی بیشتر (۸ بر ۴ در ۸۰۲.۱۱n) و سایرین عملکرد وای‌فای را تا حد زیادی بهبود بخشیدند و از نظر تئوری سرعت انتقال حداکثر ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه را در هر آنتن (۸۰۲.۱۱ac) ممکن می‌سازند.

استاندارد وای فای IEEE 802.11

تلاش برای بهبود سرعت بی سیم همچنان ادامه دارد. در چند سال گذشته اصلاحات متعددی در مشخصات بی سیم انجام شده است. هدف 802.11ax (Wi-Fi 6) ارائه 4 برابر توان عملیاتی 802.11ac است. 802.11ay نرخ خروجی تا 20 گیگابیت در ثانیه را امکان پذیر می کند و در نظر گرفته شده است که در طیف موج میلی متری 60 گیگاهرتز (EHF) کار کند.

 

SSID و کلید WPA2:

SSID و کلید WPA2

SSID مخفف Service Set Identifier است. به زبان ساده، این نام شبکه Wi-Fi است که با یک نقطه دسترسی مرتبط است. برخی از SSID ها به عنوان شبکه های Wi-Fi باز در دسترس هستند، در حالی که برخی دیگر محافظت می شوند. برای اتصال به یک SSID محافظت شده، یک دستگاه Wi-Fi باید خود را با ارائه رمز عبور صحیح احراز هویت کند.

WPA2 (مخفف Wi-Fi Protected Access 2) روش امنیتی اضافه شده به نسل فعلی نقاط دسترسی بی سیم است که امنیت و کنترل های دسترسی قوی تری را فراهم می کند. کلید WPA2 اساسا رمز عبور نقطه دسترسی بی سیم شما است.

هنگام اتصال به یک شبکه وای فای، به وسیله نام آن شبکه را تشخیص می دهیم که این نام قابل تغییر است و شما می توانید برای تغییر این نام وارد تنظیمات مودم شده و به جای گزینه “Network Name” در قسمت SSID نام شبکه را تغییر دهید.

پس می توان گفت یک شبکه Wi-Fi به وسیله SSID شناسایی شده و هنگامی که روی گزینه اتصال یا connect یک شبکه بی سیم کلیک می کنیم، فهرستی از اسامی شبکه های وای فای نزدیک، به ما نمایش داده می شود.

 

باندهای فرکانس Wi-Fi:

Wi-Fi موجود در خانه یا محل کار معمولاً در 2 باند فرکانسی مجزا کار می کند. استانداردهای 802.11b/g/n از طیف 2400 مگاهرتز تا 2500 مگاهرتز استفاده می کنند که معمولاً به عنوان باند 2.4 گیگاهرتز در نظر گرفته می شود. 802.11a/n/ac/ax از باند 4915 مگاهرتز – 5825 مگاهرتز بالاتر و تنظیم‌شده‌تر استفاده می‌کند که باند 5 گیگاهرتز نیز شناخته می‌شود. هردوی این باندها بخشی از باندهای رادیویی صنعتی، علمی و پزشکی (ISM) هستند.

در مقایسه با باند 5 گیگاهرتز، باند 2.4 گیگاهرتز طول موج بیشتری دارد و بنابراین برد بیشتری دارد، در حالی که باند 5 گیگاهرتز فرکانس بالاتری دارد، سریعتر است و می تواند پهنای باند بالاتری را در خود جای دهد.

به غیر از Wi-Fi، بسیاری از لوازم خانگی بی سیم که به طور منظم استفاده می شوند، از باند 2.4 گیگاهرتز نیز استفاده می‌کنند. مانیتورهای‌کودک، دوربین‌های بی‌سیم، دستگاه‌های بلوتوث، تلفن‌های بی‌سیم، اجاق‌های مایکروویو، Zigbee (که در دستگاه‌های مدرن اینترنت اشیا استفاده می‌شود) و غیره، همگی روی ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند.

 

کانال های Wi-Fi و عرض کانال:

2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز بیشتر به گروه های کوچکتری از محدوده فرکانس به نام کانال تقسیم می شوند که دستگاه های بی سیم خاص برای ارسال یا دریافت داده استفاده می کنند. محدوده فرکانس های مشخص شده برای یک کانال خاص را عرض کانال می گویند. یک کانال وسیع‌تر پهنای باند بیشتری دارد و می‌تواند حجم بیشتری از داده‌ها را به طور همزمان (با توان بالاتر) در مقایسه با کانال باریک‌تر منتقل کند.

در مجموع 14 کانال در محدوده 2.4 گیگاهرتز (شماره های 1 تا 14) تعیین شده است، با فاصله 5 مگاهرتز از یکدیگر، به جز فضای 12 مگاهرتز بین کانال های 13 و 14. در حالی که 802.11b بر اساس طیف گسترده توالی مستقیم (DSSS) بود.

مدولاسیون و با استفاده از عرض کانال 22 مگاهرتز، 802.11g/n بر اساس مدولاسیون OFDM است و از عرض کانال 20 مگاهرتز استفاده می کند. با این حال، در هر دو مورد، باند 2.4 گیگاهرتز حداکثر تا 3 کانال غیر همپوشانی را امکان پذیر می کند.

کانال های Wi-Fi

کشورها قوانین تنظیمی خود را برای کانال های مجاز مشخص می کنند. کانال های 1 تا 11 برای استفاده در سراسر جهان در دسترس هستند. کانال های 12 و 13 در آمریکای شمالی مجاز نیستند (به استثنای برخی موارد)، در حالی که کانال 14 منحصراً در ژاپن در دسترس است.

بنابراین، با توجه به در دسترس بودن در سراسر جهان، کانال‌های 1، 6 و 11 تنها کانال‌هایی هستند که می‌توانید از بین آنها همپوشانی داشته باشید. بهتر است بدانید جفت‌های کانال مانند (2، 7، 12) یا (3، 8، 13) نیز همپوشانی ندارند، اما کانال‌های 12 یا 13 برای استفاده در ایالات متحده در دسترس نیستند.

کانال های Wi-Fi

پیوند کانال‌ها (Channel Bonding):

استانداردهای IEEE 802.11n (برای باند 2.4 گیگاهرتز) و 802.11ac/ax (برای باند 5 گیگاهرتز) مقرراتی را برای ترکیب تا 2، 4 یا 8 کانال 20 مگاهرتز برای تشکیل کانال های گسترده تر 40 مگاهرتز، 80 مگاهرتز یا 160 در نظر گرفته اند. این به عنوان پیوند کانال نیز شناخته می شود. از آنجایی که کانال‌های وسیع‌تر امکان خروجی بالاتر را می‌دهند، پیوند کانال امکان انتقال سریع‌تر داده‌ها را فراهم می‌کند. اما تعداد کانال‌های غیر همپوشانی احتمالی را نیز کاهش می‌دهد.

802.11n امکان ترکیب کانال هایی با عرض حداکثر 40 مگاهرتز در باند 2.4 گیگاهرتز را فراهم می کند. این به طور قابل توجهی نرخ انتقال داده را در باند 2.4 گیگاهرتز افزایش می دهد. اما این نیز یک مبادله با تعداد کانال های غیر همپوشانی است، زیرا کانال های محدودی در باند 2.4 گیگاهرتز وجود دارد.

بنابراین اتصال کانال عملی تر است و در باند 5 گیگاهرتز توصیه می شود، در مکان هایی که تعداد کافی کانال در دسترس است. 802.11ac امکان اتصال کانال تا عرض 160 مگاهرتز در 5 گیگاهرتز را فراهم می کند و نرخ انتقال پهنای باند بالاتری را امکان پذیر می کند.

 

تداخلWi-Fi:

هنگامی که دو یا چند سیگنال رادیویی نزدیک که در یک محدوده فرکانس مشترک کار می کنند با یکدیگر برخورد می کنند، به آن همپوشانی می گویند. و هنگامی که چندین سیگنال رادیویی با یکدیگر همپوشانی دارند، باعث تداخل می شود. تداخل باعث تأخیر می شود، که ممکن است به سرعت آپلود و دانلود کندتر ترجمه شود، حتی زمانی که سیگنال Wi-Fi قوی دارید.

دستگاه‌های Wi-Fi و نقاط دسترسی ممکن است در معرض سه نوع تداخل قرار گیرند این تداخل ها عبارتند از:

  • تداخل کانال مشترک (CCI):

هنگامی که دو یا چند دستگاه Wi-Fi مجاور که در یک کانال کار می کنند سعی می کنند به طور همزمان با نقاط دسترسی مربوطه خود ارتباط برقرار کنند، باعث تداخل کانال مشترک می شود. در تداخل کانال مشترک، هر دستگاه Wi-Fi باید به نوبت اطلاعات را ارسال یا دریافت کند (IEEE 802.11 از CSMA/CA برای انتقال بسته استفاده می کند).

بنابراین در Co-Channel Interference، عملکرد شبکه توسط زمان انتظار مانع می شود، اما پهنای باند مدیریت می شود. هر دستگاه در نهایت فرصتی برای برقراری ارتباط با نقطه دسترسی مربوط به خود پیدا می کند. بنابراین، تا زمانی که تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها در یک کانال مشترک نباشند، تداخل کانال مشترک باعث تاخیرهای قابل توجهی در شبکه‌های Wi-Fi نمی‌شود.

  • تداخل کانال مجاور (ACI):

تداخل کانال مجاور زمانی ایجاد می‌شود که دو یا چند دستگاه Wi-Fi مجاور که روی کانال‌های همپوشانی مجاور کار می‌کنند، سعی می‌کنند همزمان با هم ارتباط برقرار کنند. این نوع تداخل باعث ایجاد نویز ناخواسته می شود. سیگنال‌های نقطه دسترسی A توسط سیگنال‌های نقاط دسترسی همسایه B، C و غیره مختل می‌شوند.

در نتیجه، همه شبکه‌های تعاملی ممکن است افت بسته‌ها را تجربه کنند و نیاز به ارسال مجدد بسته‌های از دست رفته داشته باشند، در نتیجه باعث تاخیر در شبکه می‌شود.

ACI در مقایسه با CCI بدتر است، زیرا در مورد CCI، کانال Wi-Fi مشترک به صورت داخلی در بین دستگاه ها مدیریت می شود. اما در مورد ACI، تداخل توسط دستگاه‌های Wi-Fi دیگری که در کانال‌های مختلف کار می‌کنند ایجاد می‌شود و نمی‌توان آن را مدیریت کرد. بنابراین خود را به عنوان نویز ناخواسته نشان می دهد.

  • تداخل های غیر Wi-Fi:

همانطور که قبلا ذکر شد، بسیاری از دستگاه‌های بی‌سیم دیگر (مانند مانیتور کودک، دستگاه‌های بلوتوث، اجاق‌های مایکروویو یا دوربین‌های بی‌سیم) وجود دارند که در باند 2.4 گیگاهرتز کار می‌کنند. هنگامی که این دستگاه ها در محدوده یک یا چند شبکه Wi-Fi هستند و سعی می کنند همزمان با دستگاه های Wi-Fi مجاور ارتباط برقرار کنند، تداخل ایجاد شده تداخل غیر وای فای نامیده می شود.

تداخل غیر وای فای بدترین نوع تداخلی است که دستگاه های وای فای و نقاط دسترسی ممکن است با آن مواجه شوند. این نوع تداخل توسط دستگاه هایی ایجاد می شود که در محدوده فرکانسی مشابه دستگاه های Wi-Fi (2.4 گیگاهرتز) کار می کنند، اما با استانداردهای IEEE 802.11 مطابقت ندارند و از پروتکل های یکسانی پیروی نمی کنند.

تداخل غیر وای فای کاملا غیرقابل پیش بینی است و بسته به نوع دستگاه مورد استفاده، ممکن است در کل طیف 2.4 گیگاهرتز یا فقط چند کانال موقت کار کند. گاهی اوقات، اگر تداخل غیر Wi-Fi قوی باشد، دستگاه های Wi-Fi ممکن است ارتباطات را تا زمانی که تمام نشود متوقف کنند.

تداخل کانال مشترک و کانال مجاور می تواند در باند 2.4 گیگاهرتز و همچنین 5 گیگاهرتز رخ دهد، اما تداخل غیر وای فای معمولا فقط در باند 2.4 گیگاهرتز رخ می دهد. باند 2.4 گیگاهرتز به شدت توسط دستگاه های Wi-Fi و غیر Wi-Fi استفاده می شود و تداخل در باند تنها با اتصال کانال بدتر می شود.

 در باند 5 گیگاهرتز، تعداد کافی کانال و دستگاه های وای فای نسبتاً کمتری روی باند کار می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که باند 5 گیگاهرتز در مقایسه با باند 2.4 گیگاهرتز برد کمتری دارد، احتمال برخورد با شبکه های وای فای همسایه نیز کمتر است.

بنابراین، در 5 گیگاهرتز، تداخل کانال مشترک و کانال مجاور در مقایسه با 2.4 گیگاهرتز نادر است و تداخل غیر وای فای در صورت وجود ناچیز است. ACI نیز تقریباً صفر است مگر اینکه پیوند کانال درگیر باشد.

یک نکته قابل توجه این است که به عنوان بهترین روش، توصیه می‌شود روتر یا نقطه دسترسی خود را طوری تنظیم کنید که از هر یک از کانال‌های غیر همپوشانی (1،6، یا 11) استفاده کند و شانس ACI را در باند 2.4 گیگاهرتز کاهش دهید. برخی از برنامه‌های موجود برای رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ و سیستم‌عامل‌های تلفن همراه، قابلیتی را برای اسکن شبکه‌های Wi-Fi اطراف شما برای تعیین کانال‌های بدون ازدحام ارائه می‌دهند.

  • تداخل در پیوند کانال‎‌ها:

قبلاً آموخته‌ایم که پیوند کانال به ترکیب دو یا چند کانال مجاور اجازه می‌دهد تا توان عملیاتی و نرخ انتقال داده را افزایش دهد. با این حال، اتصال کانال با یک جنبه منفی همراه است، هر چه کانال های بیشتری را ترکیب کنید، تعداد کانال های غیر همپوشانی بین آنها کاهش می یابد و احتمال تداخل کانال هم کانال و هم کانال مجاور افزایش می یابد.

 

رومینگ سریع (802.11k/v/r):

Fast Basic Service Set Transition (FT)، با نام رومینگ سریع، اصلاحیه استاندارد بی سیم IEEE 802.11 (802.11r) است که امکان انتقال سریع و ایمن دستگاه های بی سیم در حال حرکت از یک نقطه دسترسی به نقطه دسترسی را در همان شبکه Wi-Fi را فراهم می کند. در ارتباط با 802.11k و 802.11v، رومینگ سریع به شما امکان می دهد تا زمانی که دستگاه از یک AP به دیگری سوئیچ می کند، تجربه رومینگ یکپارچه ای داشته باشید.

این اکسس پوینت‌ها را قادر می‌سازد تا دستگاه‌های وای‌فای ورودی را در صورتی که قبلاً به نقطه دسترسی دیگری در همان شبکه متصل شده بودند، سریع‌تر احراز هویت کنند. در مناطق بزرگ Wi-Fi تحت پوشش چندین اکسس پوینت، رومینگ سریع اساساً به شما امکان می دهد آزادانه بدون هیچ تفاوتی در تجربه Wi-Fi موجود، پرسه بزنید.

برای دستگاه‌های Wi-Fi که از برنامه‌های حساس به تأخیر استفاده می‌کنند (تماس‌های VoIP یا VoWiFi، پخش ویدیو یا بازی و غیره) هنگام رومینگ بین AP مفید است.

رومینگ سریع زمان احراز هویت را در محیط‌هایی که امنیت WPA2 Enterprise را پیاده‌سازی می‌کنند، به‌طور محسوسی کاهش می‌دهد، جایی که مشتری نیازی به انجام تبادل 802.1X/EAP و احراز هویت مجدد خود به سرور RADIUS هر بار که از یک AP به AP به دیگری می‌رود، ندارد. همچنین رومینگ را در شبکه‌های Wi-Fi مش که در خانه پیاده‌سازی می‌شوند، بهبود می‌بخشد.

با این حال، بسیاری از دستگاه‌های بی‌سیم قدیمی‌تر که از رومینگ سریع پشتیبانی نمی‌کنند، نمی‌توانند اطلاعات FT موجود در سیگنال Wi-Fi را تفسیر کنند و بسته‌های داده را به اشتباه گزارش می‌کنند که خراب شده‌اند. این می تواند باعث تاخیرهای ناخواسته در شبکه با دستگاه های قدیمی شود. بنابراین، زمانی که دستگاه‌های قدیمی‌تر ناسازگار به شبکه متصل هستند، خاموش کردن رومینگ سریع در خانه معمولاً یک تمرین خوب است.

 

ورودی چندگانه، خروجی چندگانه (SU-MIMO) (802.11n):

ورودی چندگانه، خروجی چندگانه (MIMO) a.ka. MIMO تک کاربر یا SU-MIMO روشی برای انتقال داده های بی سیم است که در آن دستگاه می تواند چندین جریان داده را به/از یک نقطه دسترسی به طور همزمان آپلود یا دانلود کند. MIMO با افزایش تعداد آنتن‌های وای‌فای در APها، نقش بزرگی در افزایش توان و ظرفیت اتصالات بی‌سیم ایفا کرد.

فناوری MIMO از یک پدیده امواج رادیویی طبیعی به نام چند مسیری استفاده می کند. با استفاده از چند مسیر، اطلاعات ارسال شده از دیوارها، ستون ها یا موانع دیگر منعکس می شود و چندین بار از زوایای مختلف و در زمان های کمی متفاوت به دستگاه گیرنده می رسد.

قبل از MIMO، این پدیده منجر به تداخل و کاهش سرعت شبکه های بی سیم می شد. فناوری MIMO از چندین فرستنده و گیرنده هوشمند با ابعاد فضایی اضافه برای تفسیر بهتر این سیگنال ها، افزایش عملکرد و برد استفاده می کند.

 

شکل دهی پرتو Wi-Fi:

Beamforming تکنیکی برای پخش سیگنال بی سیم است که سیگنال بی سیم را به جای پخش کردن آن در همه جهات به سمت یک دستگاه گیرنده خاص متمرکز می کند. یکی از راه‌های دستیابی به شکل‌دهی پرتو، داشتن چندین آنتن در مجاورت است که همگی سیگنال یکسانی را ارسال می‌کنند، اما با فاصله زمانی.

بسته به موقعیت آن، امواج همپوشانی در برخی مناطق تداخل سازنده (که سیگنال را قوی تر می کند) و در برخی دیگر تداخل مخرب (که آن را ضعیف تر یا غیرقابل تشخیص می کند) ایجاد می کند. هنگام استفاده از آنتن های همه جهته، الگوی آنتن فازی ایجاد شده به طور موثر جهت دار می شود.

Beamforming

Beamforming معرفی شده در 802.11ac فقط به صورت یک طرفه از روتر شما به سمت دستگاه های Wi-Fi مشتری کار می کند. بنابراین، این فقط به افزایش سرعت دانلود شما کمک می کند، اما نه آپلود. 802.11ax به پشتیبانی از شکل دهی پرتو به سبک 802.11ac با پیشرفت های بیشتر ادامه می دهد.

 

MIMO چند کاربره (MU-MIMO):

MU-MIMO تکامل یافته SU-MIMO است که در جریان AC Wave 2 یا نسل بعدی AC از 802.11ac معرفی شد. این به چندین کاربر (دستگاه های Wi-Fi) اجازه می دهد تا چندین جریان داده را به طور همزمان ارسال یا دریافت کنند. MU-MIMO مفهوم شکل دهی پرتو را کمی فراتر می برد.

با افزودن آنتن‌های بیشتر، الگوی آنتن فازی می‌تواند هر دو ناحیه حداکثر تداخل سازنده (جایی که سیگنال قوی‌ترین است) و حداکثر تداخل مخرب (جایی که سیگنال ضعیف‌ترین است) را کنترل کند. با استفاده از دانش موقعیت‌های نسبی همه دستگاه‌های مشتری مرتبط، می‌توان یک الگوی مرحله‌ای ایجاد کرد که APها را قادر می‌سازد تا با چندین مشتری به طور مستقل و همزمان ارتباط برقرار کنند.

در 802.11ac، MU-MIMO AP ها را قادر می سازد تا با حداکثر 4 مشتری به طور همزمان و حداکثر 8 جریان فضایی (4×8) ارتباط برقرار کنند. در آن زمان، MU-MIMO فقط به صورت یک طرفه از AP ​​به مشتری پشتیبانی می کرد. ترافیک Uplink از مشتری به AP همچنان یک دستگاه در یک زمان بود. با 802.11ax، MU-MIMO برای پشتیبانی از ترافیک دوطرفه، از AP ​​به مشتری و بالعکس، بهبود یافته است و حداکثر 8 کلاینت را به طور همزمان پشتیبانی می کند.

 

دسترسی چندگانه با تقسیم فرکانس متعامد (OFDMA) (802.11ax):

802.11a/g/n/ac از تکنیکی به نام تقسیم فرکانس متعامد یا OFDM استفاده می کند که با استفاده از یک کانال فرکانس حامل، چندین بسته داده را به طور همزمان ارسال یا دریافت می کند. اما OFDM نسبتاً ناکارآمد است زیرا یک کاربر می تواند از کل پهنای باند موجود صرف نظر از اندازه بسته استفاده کند.

 به عنوان مثال، فرض کنید یک نقطه دسترسی از یک کانال 40 مگاهرتز برای برقراری ارتباط با دستگاه های سرویس گیرنده خود استفاده می کند – A، B، و C. Client A در حال پخش ویدیوی با کیفیت بالا در زمان واقعی است. B در حال گشت و گذار در وب است، در حالی که C فقط در حال ارسال پیامک است. با OFDM، هر یک از سه اتصال از یک کانال کامل 40 مگاهرتز برای انتقال استفاده می‌کنند، بنابراین یک جریان ویدئو، یک صفحه وب و یک متن از پهنای باند یکسانی استفاده می‌کنند که بهینه نیست.

802.11ax، دسترسی چندگانه با تقسیم فرکانس متعامد یا OFDMA را معرفی می‌کند، که توسعه‌ای از OFDM است، که در آن هر کانال به کانال‌های فرعی با پهنای باند متفاوت به نام واحدهای منبع (RU) تقسیم می‌شود. سپس هر کانال فرعی یا RU می تواند بر اساس استفاده از پهنای باند مربوطه به کاربران مختلف (مشتریان) اختصاص داده شود تا همه آنها بتوانند به طور همزمان ارسال یا دریافت کنند.

در مثال بالا، با 802.11ax، کلاینت‌های A، B و C همچنان از همان کانال 40 مگاهرتز استفاده می‌کنند، اما به جای اینکه در صف منتظر بمانند، همگی می‌توانند پهنای باند موجود را به طور همزمان به اشتراک بگذارند. سرویس گیرنده ای که بسته های داده بزرگتر را ارسال یا دریافت می کند (مانند یک جریان ویدئو) از یک بسته داده بزرگتر استفاده می کند، در حالی که مشتری دیگری که در بسته های کوچکتر (مانند پیام های متنی) ارتباط برقرار می کند، یک واحد منبع کوچکتر دریافت می کند.

AP اندازه واحدهای منبع تخصیص داده شده برای هر کلاینت را تعیین می کند و ممکن است کل کانال را به یک کاربر اختصاص دهد اگر استفاده از پهنای باند آن بالا باشد. هر دو MU-MIMO و OFDMA فن آوری هایی هستند که امکان دسترسی چند کاربره به یک کانال را به طور همزمان فراهم می کنند، اما هدف آنها متفاوت است.

در حالی که MU-MIMO از چندین جریان فضایی برای دسترسی چندگانه استفاده می کند، OFDMA از کانال های فرعی یا واحدهای منبع استفاده می کند. به طور کلی، OFDMA یک روش دسترسی چندگانه کارآمدتر است، و حتی اگر 802.11ax امکان استفاده ترکیبی از MU-MIMO و OFDMA را فراهم می‌کند، باید دید که تا چه حد گسترده اجرا می‌شود.

Mesh Wi-Fi (802.11s):

استاندارد بی سیم IEEE 802.11s تعریف می کند که چگونه دستگاه های Wi-Fi خاص (که به آنها گره گفته می شود) می توانند برای ایجاد یک شبکه مش WLAN به یکدیگر متصل شوند. گره‌های مش با هم هوشمندانه کار می‌کنند تا یک شبکه بی‌سیم واحد با یک اتصال قابل اعتماد ایجاد کنند و تجربه‌ای یکپارچه را در سراسر یک منطقه تحت پوشش گسترده‌تر فراهم کنند.

یکی از گره ها معمولاً به عنوان گره اصلی عمل می کند، جایی که اتصال از مودم اینترنت شما وارد می شود. گره های دیگر معمولاً با گره اصلی از طریق Wi-Fi یا به طور مستقیم یا از طریق گره های میانی ارتباط برقرار می کنند.

سیستم‌های Wi-Fi Mesh معمولاً با پشتیبانی از چند باند ارائه می‌شوند و دستگاه‌ها را قادر می‌سازد به هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز به طور همزمان متصل شوند و یک اتصال طولانی برد پایدار در هر دو باند ایجاد کنند. بنابراین، تجربه فعالیت‌های با پهنای باند بالا مانند پخش جریانی، بازی و غیره نیز در تمام اتاق‌ها در یک سیستم مش Wi-Fi تمام خانه یکپارچه است.

 

رومینگ بدون درز:

گره‌های مش مجهز به پروتکل‌های رومینگ بدون درز هستند تا به مشتریان اجازه می‌دهند تا به طور یکپارچه بین گره‌های مختلف حرکت کنند بدون اینکه بر تجربه Wi-Fi آنها تأثیر بگذارد. برخی از سیستم‌های مش ممکن است پشتیبانی از رومینگ سریع داخلی داشته باشند که امکان تعویض سریع‌تر بین گره‌ها را برای مشتریان پشتیبانی‌شده فراهم می‌کند.

 

مسیریابی تطبیقی:

گره‌های مش معمولاً با قابلیت‌های مسیریابی تطبیقی ​​هوشمند ارائه می‌شوند که امکان پرش سریع‌تر بین گره‌ها و کلاینت‌ها را فراهم می‌کند. همچنین در مورد شبکه های مش (به غیر از گره اولیه) هیچ نقطه خرابی واحدی وجود ندارد. اگر هر یک از گره‌های ثانویه از کار بیفتد یا عملکرد نادرست داشته باشد، گره‌های باقیمانده به‌طور خودکار بسته‌های داده را به‌طور هوشمندانه مسیریابی می‌کنند تا بهترین تجربه Wi-Fi ممکن را برای دستگاه‌های متصل بدون وقفه فراهم کنند.

 

Backhaul اختصاصی:

در یک شبکه Wi-Fi مش، گره ها از مقدار قابل توجهی از پهنای باند موجود برای برقراری ارتباط با یکدیگر و فعال نگه داشتن شبکه استفاده می کنند. گره های مش سه باند معمولا با یک باند 2.4 گیگاهرتز و دو باند 5 گیگاهرتز عرضه می شوند. و در برخی موارد، یکی از باندهای 5 گیگاهرتز به طور اختصاصی برای ارتباطات بین گره ای استفاده می شود که به عنوان backhaul اختصاصی شناخته می شود (گاهی اوقات به عنوان ستون فقرات نیز شناخته می شود).

بدون بک هاول اختصاصی، تنها گره اولیه در شبکه مش ظرفیت تقریباً کاملی خواهد داشت. تمام گره های دیگر سرعت بارگذاری و دانلود به طور قابل توجهی کندتر را نشان می دهند. اگر گره های مش بی سیم شما دارای بک هاول اختصاصی نیستند، همچنان می توانید عملکرد گره های ثانویه را با داشتن یک اتصال سیمی بین آنها بهبود بخشید.

 

استانداردهای مش بی سیم غیر Wi-Fi:

به غیر از Wi-Fi Mesh، دو نوع استاندارد مش بی سیم وجود دارد که معمولاً توسط سازندگان تجهیزات وایرلس پشتیبانی می شود، Zigbee و Bluetooth mesh.

Zigbee یک استاندارد مش بی سیم کم هزینه و کم مصرف است که عمدتاً در دستگاه های IoT استفاده می شود. مانند سایر استانداردهای مش، Zigbee قادر است پوشش شبکه خود را با برقراری ارتباط با سایر دستگاه های (گره ها) سازگار با Zigbee در مجاورت گسترش دهد.

مشابه Zigbee، مش بلوتوث یک استاندارد شبکه بی سیم است که مبتنی بر انرژی کم بلوتوث است که امکان برقراری ارتباط بین چند نفر را از طریق رادیو بلوتوث فراهم می کند. این برای ایجاد شبکه‌های دستگاه مقیاس بزرگ مبتنی بر بلوتوث بهینه شده است، که معمولاً برای اتوماسیون ساختمان، شبکه‌های حسگر و سایر راه‌حل‌های IoT مناسب است.

 

منبع : آشنايي با تکنولوژي هاي Wi-Fi

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 131 تاريخ : دوشنبه 24 مرداد 1401 ساعت: 14:04

OFDMA چیست

OFDMA یا Orthogonal frequency-division multiple access یا مدولاسیون تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد از جمله روش‌های مدولاسیون در شبکه‌های مخابراتی است که در جهت غلبه بر مشکل ISI در کانال مخابراتی اهمیت بسیار دارد. از OFDMA زمانی استفاده می شود که چند کاربر تصمیم داشته باشند از کانال مخابراتی با مدولاسیون OFDM به صورت همزمان استفاده کنند. ما در این مقاله سعی داریم شما را با OFDM و OFDMA آشنایی کنیم پس در ادامه همراه ما باشید.

 

OFDM چیست؟

قبل از آنکه در رابطه با OFDMA صحبت کنیم بهتر است ابتدا با OFDM آشنا شویم. مدولاسیون OFDM به سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و در طول تحقیقات روی روش‌های کاهش اثر تداخل بین کانال‌های نزدیک باز می گردد. در واقع هدف اصلی این تحقیقات، ایجاد یک روش مدولاسیون جهت کاهش خطا در مخابرات هنگام وجود تداخل و شرایط گزینشی بود. اما برای استفاده از روش مدولاسیون OFDM به سطح نسبتا بالایی از پردازش نیاز بود که در آن زمان چنین امکانی وجود نداشت.

اولین سیستم‌هایی که توانستند از روش OFDMA استفاده کنند، سیستم‌های پخش تلویزیونی دیجیتال بودند. در این سیستم‌ها، مدولاسیون OFDM قادر بود داده را با قابلیت اطمینان بسیار بالا در شرایط و مسیرهای سیگنال مختلف منتقل کند. یک مثال خوبی برای استفاده از این سیستم ها رادیو دیجیتال DAB در اروپا بوده است. اولین کشوری که از OFDM در تلوزیون استفاده کرد نروژ بود.

در سال‌های بعد، به دلیل افزایش توان پردازش سیستم‌ها و نیز افزایش سطح تجمیع مدارات، مهندسان توانستند از روش OFDM در سیستم‌های مخابرات موبایل 4G نیز استفاده کنند و در واقع این سرویس‌ از سال ۲۰۰۹ مورد استفاده وسیع قرار گرفت. همچنین امروزه از OFDM برای وای فای و سایر سایر سیستم‌های داده وایرلس استفاده می‌شود.

در واقع OFDM از تعداد زیادی سیگنال‌های حامل استفاده می‌کند که هر کدام از این سیگنال‌های حامل، مسئول حمل داده‌های با نرخ بیت پایین هستند. این امر بدین معنی خواهد بود که مدولاسیون OFDM در مقابل محوشدگی گزینشی یا Selective Fading، تداخل و اثرات چند مسیری بسیار منعطف است و همچنین درجه کارایی طیفی بالایی دارد.

به طور کلی پردازش های مورد نیاز در این روش مدولاسیون برای سیستم‌های اولیه، نسبتا سنگین بود. اما  تکنولوژی رفته رفته پیشرفت کرد و مشکلات مدولاسیون OFDM در زمینه توان پردازش مورد نیاز تا حد زیادی کاهش یافت.  اما لازم است بدانید که روش مدولاسیون OFDM و مدولاسیون چند حاملی اخیرا استفاده می شوند. از روش مدولاسیون برای مخابرات وایرلس داده ها پلتفرم مناسبی را فراهم کرده است.

به‌ طورکلی OFDM یک سیگنال پرسرعت را به چندین سیگنال آهسته تقسیم می‌کند تا در انتهای گیرنده مقاوم‌تر باشد تا کانال‌های فرعی، بتوانند داده‌ها را بدون شدت انتقال دهند. بسیاری از این حامل‌های فرعی در گیرنده جمع می‌شوند و برای ایجاد یک انتقال سریع با سرعت بالاتر با یکدیگر ترکیب می‌شوند. تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد یا مدولاسیون OFDM از تعداد بالایی سیگنال‌های حامل استفاده می‌کند که هرکدام از این سیگنال‌ها مسئول حمل داده‌های با نرخ بیت پایین هستند.

تقسیم فرکانسی چندگانه متعامد یکی از روش‌های مدولاسیون است که دارای ویژگی‌های مناسب در انتقال داده‌های دیجیتال است. OFDM در برخی از جدیدترین سیستم‌های وایرلس با نرخ داده بالا مانند، وای‌فای و مخابرات از راه دور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اصول کار OFDM چیست؟

OFDM چیست

 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، یک سیگنال OFDM از تعدادی سیگنال حامل مدوله شده نزدیک به هم تشکیل شده است. زمانی که یک مدولاسیونی از هر نوع (صوت، تصویر، داده و …) را به یک سیگنال حامل اعمال کنیم، در همان زمان باندهای جانبی از هر طرف گسترده می‌شوند. برای یک گیرنده امری بسیار ضروری است که بتواند تمام سیگنال را به صورت کامل دریافت کند تا در نهایت سیگنال پیام اصلی را از طریق مدولاسیون سیگنال دریافتی بازسازی کند.

پش نتیجه می گیریم، هنگامی که سیگنال‌های نزدیک به یکدیگر ارسال می‌شوند، مدولاسیون باید به صورتی باشد که گیرنده بتواند آنها را با استفاده از یک فیلتر از یکدیگر تفکیک کند که برای این کار می‌توان از یک باند محافظتی بین هر کدام از آن‌ها استفاده کرد. اگرچه باندهای جانبی از هر حامل با یکدیگر همپوشانی دارند، اما باز هم می‌توان آن‌ها را بدون تداخل دریافت کرد، زیرا این سیگنال‌ها بر یکدیگر عمود هستند.

در مخابرات اگر انتقال یک سیگنال دیجیتال را در درون یک کانال غیر ایده‌آل در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که زمانی که هم‌ پاسخی سرعت سیستم یا reciprocal of the system rate تا حد زیادی کوچک‌تر از انتشار زمانی یا طول پاسخ ضربه، کانال غیر ایده‌آل باشد، این کانال موجب ایجاد تداخلات بین سمبلی یا Intersymbol Interference می‌شود. در چنین حالتی، یک برابر کننده یا اکوالایزر کانال در گیرنده اعمال می‌شود تا اعوجاجات کانال را جبران کند.

اگر کانال از نوع میان گذر با پهنای باند مشخص باشد، آن‌گاه سیگنال شامل اطلاعات، ممکن است در باند پایه تولید شود و سپس به فرکانس باند عبور انتقال یابد. بنابراین سیگنال شامل اطلاعات روی یک سیگنال حامل تکی منتقل می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که تداخلات بین سمبلی اکثرا موجب خرابی عملکرد می‌شوند، حتی در حالتی که در گیرنده از آشکارساز بهینه برای بازیابی سمبل‌های پیام استفاده شود.

یک راه دیگر برای طراحی یک سیستم مخابراتی با پهنای باند موثر در حضور کانال این است که پهنای باند کانال موجود را به تعدادی زیرکانال یا Subchannels با پهنای باندهای برابر تقسیم کنیم. نحوه تقسیم باند به این صورت است که باید پهنای باند هر زیر کانال به اندازه کافی باریک باشد تا مشخصه پاسخ فرکانسی زیرکانال‌ها تقریبا ایده‌آل شود.

 

OFDMA چیست؟

OFDMA چیست

OFDMA یا Orthogonal frequency-division multiple access یک تکنولوژی OFDM چندکاربره است که کاربران از یک سری حامل های فرعی یا Subcarrier استفاده می کنند و این حامل های فرعی از نظر دامنه فرکانسی روی هم همپوشانی یا Overlapping دارند.

لازم به ذکر است که این حامل های فرعی طوری طراحی شده اند که با یکدیگر متعامد یا Orthogonal باشند به طوری که پهنای باند یکسانی را بدون هیچ تداخلی داشته باشند. مزیت این روش این است که دیگر نیازی به استفاده از Guard band نیست.

OFDMA ﺑﻪ روﺗﺮ اﺟﺎزه می‌دهد ﻫﺮ ﮐﺎﻧﺎﻟﻰ را ﮐﻪ ﺑﺮاى ارﺳﺎل سیگنال‌های ﺧﻮد در ﺑﺎﻧﺪ ﻓﺮﮐﺎﻧﺴﻰ 2,4 ﯾﺎ 5 ﮔﯿﮕﺎﻫﺮﺗﺰ اﺳﺘﻔﺎده می‌کند ﺑﻪ فرکانس‌های اختصاص‌یافته کوچک‌تر ﺑﻪﻧﺎم واﺣﺪﻫﺎى ﻣﻨﺎﺑﻊ ﯾﺎ RU ﺗﻘﺴــﯿﻢ ﮐﻨﺪ.

 

ویژگی‌های OFDMA:

  • OFDMA از انتقال هم‌زمان داده‌های پایین از چندین کاربر هم‌زمان پشتیبانی می‌کند
  • OFDMA دارای 1024 زیر حامل است.
  • OFDMA از هرگونه کانال یا زیر حامل در شبکه پشتیبانی می‌کند.
  • بهبود بیشتر OFDMA در محو شدن و تداخل از آنجا که می‌تواند با اجتناب از اختصاص کانال‌های بد، زیرمجموعه‌ای از subcarrier را برای هر کاربر اختصاص دهد.
  • OFDMA از چندین کاربر از طریق TDMA یا FDMA یا هر دو به طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کند.

 

مقایسه MU-MIMO و OFDMA:

مقایسه MU-MIMO و OFDMA

هر دو MU-MIMO و OFDMA فن آوری هایی هستند که امکان دسترسی چند کاربر به یک کانال را به طور همزمان فراهم می کنند، اما هدف آنها متفاوت است. به طور کلی MU-MIMO به معنای چند خروجی، چند ورودی و چند کاربر است. پس همان‌طور که از معنای آن پیداست این قابلیت، اتصال چندین دستگاه به مودم را فراهم می‌کند و OFDMA از کانال های فرعی یا واحدهای منبع استفاده می کند به طوری که به راحتی و بدون کندی و قطع و وصل، می‌توانید از اینترنت استفاده کنید. به طور کلی، OFDMA یک روش دسترسی چندگانه کارآمدتر است.

ﻫﻤﺎﻧﻨــﺪ OFDMA ،MU-MIMO ﺑﻪ روﺗﺮ اﺟــﺎزه می‌دهد هم‌زمان ﺑﺎ ﭼﻨﺪ دﺳــﺘﮕﺎه ارﺗﺒﺎط ﺑﺮﻗﺮار ﮐﻨﻨﺪ، اﻣﺎ به‌جای ﺗﻘﺴــﯿﻢ کانال‌ها ﺑﻪ واﺣﺪﻫﺎى ﻣﻨﺒﻊ، MUMIMO ﺑﺮاى ﺗﻘﺴــﯿﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﻦ دستگاه‌ها از اﺧﺘﻼﻓﺎت ﻣﮑﺎﻧﻰ ﺑﯿﻦ آنﻫﺎ اﺳﺘﻔﺎده می‌کند.

 MUMIMO ﺑــﺮاى اولین‌بار در ﺳــﺎل 2015 به‌عنوان به‌روزرسانی WiFi 5 ﻣﻌﺮﻓﻰ ﺷﺪ و ﻓﻘﻂ ﺑﺮاى سیگنال‌های ﺧﺎرج ﺷﺪه از روﺗﺮ ﮐﺎرﺑﺮد داﺷﺖ، اﻣﺎ در ﻧﺴﺨﻪ WiFi 6 اﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺑﺮﻃﺮف ﺷﺪه و ﺑﻪ روﺗﺮ اﺟﺎزه می‌دهد سیگنال‌های ورودى از ﭼﻨﺪ دﺳﺘﮕﺎه را ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﺪ.

این کار به شما امکان انتقال هم‌زمان سرعت این داده از چندین کاربر متفاوت را می‌دهد و همچنین از اختصاص به حامل‌های بد جلوگیری می‌کند. همچنین از سیستم‌های ثابت و تلفن همراه نقطه به چند استفاده از OFDMA و اکثر سیستم‌های مدرن از OFDMA مانند Mobile WiMAX و LTE استفاده می‌کنند.

 

مقایسه OFDMA و SC-FDMA:

مقایسه OFDMA و SC-FDMA

 

در کنار تمام مزیت هایی که در رابطه با سیستم های مبتنی بر OFDM گفته شد همواره با دو چالش روبرو بوده اند:

ـ چالش اول: بالا بودن نسبت توان قله به توان متوسط سیگنال (papr) است. این مسئله بویژه در ارسال فراسو باعث کاهش سطح پوشش سلول، تقویت غیر خطی سیگنال و در نتیجه کاهش بازدهی پهنای باند می شود.

همچنین جهت papr در فرستنده ها نیاز است که از تقویت های گران قیمت با رنج دینامیکی بالا استفاده شود. اضافه شدن یک پیش کدگذار تبدیل فوریه گسسته به سیستم OFDMA میزان متوسط سیگنال را به شدت کاهش می دهد که به آن SC-FDMA گفته می شود و میزان آن را به حداقل می رسد. به همین جهت در ارسال LTE برای بهبود مشخصه های توانی سیگنال از SC-FDMA استفاده می شود.

ـ چالش دوم: چالش دوم سیستم های مبتنی بر OFDMA، حساسیت به انحراف های فرکانسی یا CFO است. این حساسیت بر اثر عدم انطباق اسیلاتور های گیرنده و فرستنده و همچنین اثر داپلر ایجاد شده و امکان حذف کامل به علت خطاهای همزمانسازی در کانال های متغیر با زمان وجود ندارد.

اثر CFO در سیگنال OFDM به صورت تداخل بین زیرحامل ها ظاهر می شود. این مسئله بویژه در ارسال، به علت تفاوت انحراف های فرکانسی کاربران مختلف موجب تداخل های بین کاربری شده و عملکرد سیستم را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. روش های مختلفی برای جبران CFO در سیستم های OFDMA و SC-FDMA پیشنهاد شده است که مشکل مشترک آنها پیچیدگی محاسباتی بسیار بالا است.

 

منبع : OFDMA چيست

 

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 133 تاريخ : شنبه 22 مرداد 1401 ساعت: 12:28

نرم‌افزار winbox

یکی از سیستم‌عامل‌هایی که در بحث خدمات شبکه و مدیریت سیستم‌های کامپیوتری در امور مختلف از جمله: امور تجاری، شرکت‌ها، سازمان‌ها و… در بین کاربران طرفداران زیادی پیدا کرده، سیستم‌عامل میکروتیک یا Router OS است. این سیستم‌عامل قابلیت نصب بر روی تمامی کامپیوترها را دارد. همچنین دارای خدمات گوناگون از جمله مدیریت پهنای باند، نقطه دسترسی به وایرلس، hostpot و سرورهای vpn می باشد.

با نصب این سیستم‌عامل بر روی سیستم خود امکان استفاده از نرم‌افزارهای مختلف برای شما فراهم می‌شود که در این میان می توانیم به نرم‌افزار winbox اشاره کنیم. نرم‌افزار winbox یک ابزار کوچک است که توسط میکروتیک منتشر شده است و به کمک آن می‌توانید روتر را کانفینگ کنید. برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزار winbox میکروتیک با ما همراه باشید.

 

معرفی نرم‌افزار winbox میکروتیک:

نرم‌افزار winbox یک APP بسیار کاربردی و تخصصی برای پیکربندی روترهای میکروتیک است که مورداستفاده کاربران قرار می‌گیرد. با نصب این نرم‌افزار بر روی سیستم به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از رابط کاربری گرافیکی سریعی که در داخل میکروتیک وجود دارد بهره‌مند شوید.

استفاده از نرم‌افزار winbox بسیار آسان بوده و احتیاجی نیست که از سیستم‌عامل لینوکس استفاده کنید. همچنین این نرم‌افزار رایگان بوده و یک محیط امن برای سیستم شما است. اگر سیستم‌عامل میکروتیک را بر روی سیستم خود دارید، کافی است نرم‌افزار winbox را نصب کنید، آن را باز کنید و IP سرور میکروتیک را در داخل نرم‌افزار winbox تعریف کنید تا winbox برای شما فعال شود. شما می‌توانید به‌راحتی انواع کانفیگ‌ها را بر روی سیستم و دستگاه‌های خود به‌وسیله نرم‌افزار winbox انجام دهید.

 

ویژگی های نرم‌افزار winbox:

  • این نرم‌افزار winbox توانایی جستجوی سوئیچ‌های شبکه، روترها و دستگاه‌های میکروتیک در Subnet شبکه شما را دارد.
  • با دستگاه‌های میکروتیک با استفاده از IP و ارتباطات سه‌لایه ارتباط برقرار می‌کند.
  • با دستگاه‌های میکروتیک به‌وسیله Mac Address و لایه دو ارتباط برقرار می‌کند.
  • همچنین امکان رمزگذاری و ایجاد امنیت در برقراری ارتباط با دستگاه‌های میکروتیک را دارد.
  • امکان اتصال به روترهای میکروتیک به‌صورت گرافیکی
  • امکان ذخیره کردن اطلاعات وارد شده در تنظیمات به‌صورت یک فایل جداگانه
  • قابلیت جستجو در فایل‌های ذخیره شده در نرم‌افزار
  • قابلیت ریست کردن تنظیماتی که در این نرم‌افزار انجام شده است.
  • قابلیت آپدیت خودکار نرم‌افزار
  • اتصال از طرق پورت شبکه و یا آدرس MAC
  • اتصال مجد و خودکار در صورت قطع ارتباطات
  • سازگاری با انواع سیستم‌ها
  • و بسیار ویژگی‌های دیگر که با نصب این نرم‌افزار در اختیار خواهید داشت.

 

نحوه نصب و آموزش نرم‌افزار winbox:

  1. در ابتدا یک کابل شبکه از سیستم و یا کامپیوتر خود به دستگاه میکروتیک نصب کنید.
  2. نرم‌افزار winbox را بازکرده و بر روی علامت […] کلیک کنید.
  3. در این هنگام نرم‌افزار winbox شروع به جستجوی روترها و دستگاه‌های میکروتیک می‌کند و Mac Addressها را نشان می‌دهد.
  4. از صفحه لیستی که برای شما باز شده است. بر روی آدرس مک دستگاه میکروتیک موردنظر خود کلیک کنید و وارد صفحه تنظیمات آن شوید.

نکته: یک نکته قابل‌توجه که باید به آن دقت کنید این است که ممکن است بعد از کلیک بر روی علامت […] هیچ‌گونه آدرس مکی نمایش داده نشود در این صورت ممکن است فایروال ویندوز یا آنتی‌ویروس شما، آدرس MAC یا IP میکروتیک را بلاک کرده باشد که در این صورت باید فایروال را غیرفعال کنید و یک دستور ALLOW در آن ایجاد کنید.

 

تحلیل و بررسی قابلیت‌های نرم‌افزار winbox:

  • همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های نرم‌افزار winbox میکروتیک، کنترل پهنای باند است به‌طوری‌که شما قادر هستید پهنای باند را بر اساس نیاز کاربران تغییر دهید. از جهت دیگر توانایی بررسی تغییرات در پهنای باند در حین کارکردن با شبکه شما فراهم خواهد شد.
  • نرم‌افزار winbox به‌عنوان یکی از نرم‌افزارهای رایگان و البته بسیار آسان شناخته شده است که پیچیدگی خاصی برای استفاده از آن وجود ندارد. همان‌طور که گفتیم کافی است نرم‌افزار winbox را باز کنید و IP میکروتیک را در داخل آن وارد نمایید.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های قابلیت‌های نرم‌افزار winbox ، ذخیره‌سازی اطلاعات روتر میکروتیک است. طبق عملکردی که برای این دستگاه در نظر گرفته شده است شما می‌توانید اطلاعات خود را، در محلی که خودتان در نظر می‌گیرید ذخیره کنید و هنگامی که دوباره نرم‌افزار را باز می‌کنید،  تمامی اطلاعاتی که در آن ذخیره کردید برای شما بازیابی خواهد شد؛ بنابراین امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات را برای شما فراهم می‌کند.
  • همچنین شما می‌توانید دررابطه‌با موضوع ذخیره‌سازی اطلاعات ذخیره خودکار را نیز انتخاب کنید. در این حین اگر شما فراموش کردید که اطلاعات خود را ذخیره کنید، این نرم‌افزار به‌صورت خودکار قبل از خروج از برنامه اطلاعات را ذخیره می‌کند و تمامی اطلاعات در داخل این نرم‌افزار ذخیره می‌شود.

 

آموزش ست‌کردن IP در WinBox میکروتیک:

  • برنامه WinBox را اجرا کرده و در سمت چپ تب IP را انتخاب کنید. در تب IP، بر روی قسمت Addresses کلیک کنید. در ادامه پنجره ای Address List باز می‌شود.

ست‌کردن IP در WinBox

  • در پنجره Address List (همانطور که در تصویر مشاهده می کنید) گزینه + کلیک کنید. پنجره New Address باز می‌شود.

ست‌کردن IP در WinBox

  • در پنجره New Address می‌توانید IP را ست کنید به این صورت که در کادر مقابل Address آی پی مورد نظر را وارد کنید. توجه داشته باشید که در انتها IP توسط اسلش (/) باید عدد Subnet را وارد نمایید. در اینجا، ست کردن IP بر روی روتر hEX lite انجام می‌شود.

    در قسمت Interface ، پورت مورد نظر را انتخاب کنید. ما برای آموزش کابل را به پورت سوم روتر hEX lite متصل کرده‌ایم. از این رو باید در قسمت Interface، پورت سوم را انتخاب کنیم و در نهایت دکمه ok را کلیک کنید. شما توانسته اید، IP خود را بر روی پورت دستگاه ست کنید.

ست‌کردن IP در WinBox

 

منبع : نرم‌افزار winbox ميکروتيک به همراه دانلود فايل

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 174 تاريخ : سه شنبه 11 مرداد 1401 ساعت: 17:32

مقایسه رادیو وایرلس های 5 LHG میکروتیک

رادیو وایرلس سری 5 LHG میکروتیک جز برترین رادیوها جهت ارتباط لینک‌های نقطه‌به‌نقطه و یا Point to point در شبکه بی‌سیم است. این رادیو میکروتیک در انواع و مدل‌های گوناگون برای استفاده در مسافت‌ها و پهنای باند مختلف به بازار تجهیزات شبکه عرضه شده است. از محبوب‌ترین رادیو وایرلس های سری 5 LHG میکروتیک می‌توانیم به LHG 5، LHG HP5، LHG XL HP5 و LHG 5 ac اشاره کنیم. جهت آشنایی بیشتر با مقایسه رادیو وایرلس های 5 LHG میکروتیک و همچنین تفاوت میان آنها تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

رادیو وایرلس سری LHG میکروتیک:

مقایسه رادیو وایرلس های 5 LHG میکروتیک

تمامی این محصولات ساخت شرکت میکروتیک و با ساختار یکپارچه integrated آنتن و رادیو تشکیل شده‌اند. به دلیل این ساختار رادیو وایرلس‌ها، سبب حذف کابل‌های ارتباطی بین رادیو و آنتن شده و افت سیگنال را کاملاً از بین می‌برد. از رادیو وایرلس سری 5 LHG میکروتیک برای برقراری لینک‌های ارتباطی در محیط‌های بیرونی استفاده می‌شود به همین دلیل این رادیوها جز دسته outdoor قرار می‌گیرد.

شکل ظاهری این محصول طوری طراحی شده است که مانند یک توری یا شبکه‌ای است که در مقابل بادهای شدید، مقاوم باشد تا بتوانیم در محیط‌های بادخیز لینک‌های پایداری داشته باشیم. همچنین این رادیوها سبک، مقرون‌به‌صرفه، قابل‌حمل و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

تجهیزات درون جعبه رادیو وایرلس‌ها LHG شامل یک عدد آداپتور 24W، POE و چند عدد پیچ و حلقه‌هایی برای محکم کردن رادیو بر روی دکل است.

مشخصات رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک:

LHG 5 یا همان RBLHG-5 یکی از با کیفیت ترین رادیو وایرلس های سری 5 LHG میکروتیک است. طراحی این دستگاه به صورت یک دیش کوچک که بر روی آن یک آنتن بر نوک رادیو قرار گرفته است. این دستگاه در فرکانس 5گیگاهرتز فعال است و از استاندارد بی سیم ۸۰۲۱۱a/n هم پشتیبانی می‌کند.

رادیو وایرلس LHG5 میکروتیک مجهز به پردازندة AR9344 با سرعت پردازنده 600 مگاهرتز است. به‌علاوه از 64 مگابایت حافظه داخلی RAM  و ذخیره‌ساز نوع فلش برخوردار است. همچنین این رادیو وایرلس دارای یک پورت اترنت، سیستم‌عامل لایسنس سطح 3 است و در ارتباطات POINT TO POINT از آن به‌عنوان گیرنده و یا فرستنده استفاده می‌شود. این مدل از وایرلس‌ها در ابعاد ۴۵۰*۴۵۰*۱۴۵ میلی‌متر و در دمای 40- درجه سانتی‌گراد تا 70+ کار می‌کند.

ویژگی‌های دیگر رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک:

  • بیشترین توان مصرفی انرژی 6W
  • حجم ذخیره‌سازی 16 MB
  • حاوی منبع تغذیه مدل POE
  • وزن رادیو وایرلس 560 گرم
  • دارای کارت وایرلس داخلی با حجم DBM25
  • استفاده در انواع آب‌وهوا و نصب بسیار آسان

از رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک در محیط‌های بدون نویز، جهت برقراری لینک‌های رادیویی POINT TO POINT تا مسافت 2 کیلومتری با پهنای باند 50 مگابیت می توان استفاده کرد. بیشترین و کمترین مسافت قابل پوشش برای برقراری لینک نقطه‌ به‌ نقطه در این نوع رادیوهای وایرلس به نویز محیط وابسته است ولی در بهترین شرایط تا 8 کیلومتر را پاسخگو است.

معمولاً از این محصول برای برقراری لینک‌ها در کارخانه‌های کوچک، منازل,دفترهای تجاری، بازرگانی و … استفاده می‌شود. جهت خرید این محصول به لینک قیمت lhg 5 مراجعه کنید.

 

مشخصات رادیو وایرلس LHG HP5 میکروتیک:

یکی دیگر از رادیوهای پرقدرت کمپانی میکروتیک که با نام RBLHG-5HPnD یا همان رادیو وایرلس LHG HP5 به بازار عرضه شده است. رادیو وایرلس LHG HP5 میکروتیک از لحاظ سخت‌افزاری شباهت زیادی به رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک دارد. رادیو وایرلس LHG HP5 میکروتیک در فرکانس 5 گیگاهرتز فعال است و از استاندارد بی‌سیم ۸۰۲٫۱۱a/n  پشتیبانی می‌کند.

ساختار یکپارچه رادیو وایرلس LHG HP5 میکروتیک نیز مانند رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک از آنتن و رادیو تشکیل شده است همچنین قدرت گیرندگی آنتن این مدل از وایرلس‌ها 4/25dbi با زاویه تابش 7 درجه است. توان خروجی کارت رادیو وایرلس LHG5 میکروتیک در مقایسه با رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک 2 برابر افزایش پیدا کرده است و قدرت بالاتری دارد.

رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک مانند رادیو وایرلس LHG 5 میکروتیک دارای سیستم‌عامل لایسنس سطح 3 برای برقرار لینک‌های وایرلس به‌صورت POINT TO POINT تا مسافت 12 کیلومتر مورداستفاده کاربران قرارمی گیرد. این رادیو دارای پردازنده تک‌هسته‌ای مدل AR9344 با شتاب پردازش 600 گیگاهرتز است. همچنین این مدل از رادیو وایرلس‌ها دارای 64 مگابایت حافظه RAM و ذخیره‌ساز نوع فلش است.

ویژگی‌های دیگر رادیو وایرلس LHG HP5 میکروتیک:

  • این رادیو وایرلس سری 5 LHG میکروتیک دارای یک پورت اترنت است.
  • حداکثر توان مصرفی این رادیو 7W
  • بیشترین نرخ انتقال دیتا 300mbs  است.
  • وزن این محصول 560 گرم
  • توان کارت داخلی وایرلس 630 mw

رادیو وایرلس سری LHG HP5 قابلیت این را دارد که در شرایط دمایی 40- درجه سانتی‌گراد الی +70 درجه سانتی‌گراد در ابعاد 222×391 میلی‌متر فعال باشد. همچنین این سری از وایرلس‌ها مانند سری LHG 5، پروتکل‌های اختصاصی امنیتی میکروتیک NV2 و برخی از استاندارهای بین‌المللی CE/FCC/IC/EAC/ROHS را نیز ساپورت می‌کند.

اگر شما به پهنای باند 50 مگابیت در ارتباط بین لینک‌های نقطه‌به‌نقطه در محیط بدون نویز و با مسافتی بیت 3 تا 4 کیلومتر احتیاج دارید، رادیو وایرلس LHG HP5 میکروتیک یکی از بهترین گزینه‌ها و انتخاب برای شما است. جهت خرید این محصول به لینک قیمت LHG HP5 مراجعه کنید.

 

مشخصات رادیو وایرلس LHG XL HP5 میکروتیک:

رادیو وایرلس LHG XL HP5 میکروتیک که به‌تازگی از کمپانی میکروتیک به بازار عرضه شده است یکی از قدرتمندترین رادیوها و جایگزین مناسب برای رادیو QRT 5 نیز به محسوب می‌شود. اکثر اوقات از این سری از رادیو وایرلس‌ها برای لینک‌های قدرتمند استفاده می‌شود و مانند دو رادیو قبلی از فرکانس 5 گیگاهرتز فعال است و استاندارهای بیسم ۸۰۲٫۱۱a/n را نیز ساپورت می‌کند.

همچنین این رادیو دارای آنتن 27DBI است که نسبت به رادیو LHG 5 قوی تر است. این سری از رادیو وایرلس دارای پردازنده‌های تک‌هسته‌ای مدل AR9344 با شتاب پردازش 600 گیگاهرتز است. همچنین این تجهیز مانند دو رادیو قبلی دارای سیستم‌عامل لایسنس سطح 3 است و در ارتباطات point to point تا مسافت 40 کیلومتر را می‌توانید از این دستگاه استفاده کنید.

حافظه داخلی RAM رادیو وایرلس LHG XL HP5 میکروتیک 64 مگابایت است به‌علاوه دارای ذخیره‌ساز نوع فلاش نیز هستند. این دستگاه در موقعیت‌‌هایی دمای آن 40- درجه سانتی‌گراد تا 70+ درجه سانتی‌گراد فعال است.

ویژگی‌های رادیو وایرلس LHG XL HP5 میکروتیک:

  • بیشترین قدرت مصرف این نوع از وایرلس‌ها 7W است.
  • حاوی یک پورت اترنت است.
  • این دستگاه یک کارت داخلی با توان خروجی 650 وات است.
  • منبع تغذیه این رادیو از نوع POE است.
  • این دستگاه دارای ابعاد 550*245 میلی‌متر است.

رادیو وایرلس LHG XL HP5 میکروتیک بهترین انتخاب و گزینه جهت برقراری ارتباط یک لینک POINT TO POINT  با پهنای باند 50 مگابایت در محیط‌هایی که  هیچ نویزی ندارند تا 5 کیلومتر برقرار نمایند. جهت خرید این محصول به لینک قیمت LHG XL HP5 مراجعه نمایید.

 

مشخصات رادیو وایرلس LHG 5 ac میکروتیک:

رادیو وایرلس میکروتیک LHG 5 ac یک محصول دیگر رادیو وایرلس های سری 5 LHG میکروتیک است. این وایرلس مانند سایر وایرلس های کمپانی میکروتیک جهت برقراری ارتباط نقطه به نقطه طراحی و تولید شد است. همچنین ساختار این دستگاه به صورت آنتن و رادیو به‌صورت یکپارچه تشکیل شده است که این ساختار همان‌طور که گفتیم یک مزیت به‌حساب می‌آید چرا که سبب حذف کابل‌های ارتباطی و جلوگیری از افت سیگنال می‌شود.

رادیو وایرلس میکروتیک مدل LHG 5 ac در فرکانس 5 گیگاهرتز و استاندار بی‌سیم 802.11ac فعال است البته لازم به ذکر است که این دستگاه با استانداردهای پیشین نیز سازگار است. همچنین با توجه‌ به سطح دسترسی یا لایسنس سطح 3 در سیستم‌عامل این دستگاه از آن به‌عنوان ارتباطات نقطه‌به‌نقطه با حداکثر مسافت 8 کیلومتر نام می برند.

حافظه داخلی این دستگاه 256 مگابایت و 16 مگابایت مقدار فضای ذخیره‌ساز Storage و ذخیره‌ساز فلش است. این دستگاه قابلیت خروج ارت برای تخلیه ولتاژهای ناگهانی را دارد.

ویژگی‌های رادیو وایرلس میکروتیک LHG 5 ac:

  • حداکثر میزان توان انرژی 8w
  • دارای یک پورت اترنت با ساپورت از شتاب 10 و 100 و 1000 مگابیت بر ثانیه
  • منبع تغذیه این سری از رادیو وایرلس دارای قابلیت POE
  • ابعاد این دستگاه 391*222mm و دارای 560g است.

جهت خرید این محصول به لینک قیمت قیمت LHG 5 ac مراجعه کنید.

 

به‌ طورکلی آنتن رادیویی وایرلس در تمام سری‌ها باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. در شرایط بد جوی و به‌خصوص هنگامی که باد شدید می‌وزد امواج رادیویی را در جهت درست انتقال دهد.
  2. دامنه وسیعی از مسافت را پوشش دهد.
  3. عمر عملیاتی و عملکرد مفیدی داشته باشد.
  4. نور مستقیم خورشید و دمای زیاد بر عملکرد آن تأثیر منفی نگذارد.
  5. عرض پرتو (Beamwidth) مورد قبولی داشته باشد.
  6. قابلیت کار در پهنای باند فرکانسی ۵ گیگاهرتز را برخوردار باشد.
  7. توان عملیاتی (دسی‌بل) بسیار بالایی داشته باشد.
  8. طراحی و معماری Dual Polarization داشته باشد. به این معنا که قابلیت ارسال امواج را به‌صورت افقی و عمودی داشته باشد و پهنای باند و زاویه مطلوب به طور مثال ۱۲۰ درجه در حالت افقی داشته باشد.
  9. مجهز به ویژگی کاهش تأثیر تابش دهنده دستگاه‌های RF مجاور با آنتن باشد.
  10. از تکنیک کنترل فشار باد و نویز محیط استفاده کند تا امواج به شکل پایداری ارسال شوند.

منبع : مقايسه راديو وايرلس هاي سري 5 LHG ميکروتيک

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 136 تاريخ : پنجشنبه 6 مرداد 1401 ساعت: 13:10

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11

کمپانی Hewlett Packard Enterprise از سرورهای جدید خود با نام HPE ProLiant RL300 Gen 11 رونمایی کرده است که هدف از معرفی این سرور، حل برنامه های محاسباتی کاربردی cloud-native، مانند: Microsoft، Amazon EC2، FORCE .COM و … بوده که به وسیله پردازنده‌های Ampere با بهترین و بالا‌ترین کیفیت ارائه خواهد شد.

سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11 از اولین سرورهایی است که با هدف عملکرد بهتر برای محاسبات نسل‌های بعدی با استفاده از پردازنده‌های Ampere ارائه گردیده است، که این خصوصیت به تنهایی یک ویژگی قابل توجه در این سری از سرور‌ها است. در ادامه همراه ما باشید تا به تحلیل و بررسی این سرور اچ پی نسل جدید بپردازیم.

 

وجه تمایز سرور HPE ProLiant RL300 Gen11:

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11 در کنفرانسی که در HPE Discover 2022 برگزار گردید رونمایی شد. این سرور از پردازنده های مانند Altra Max ،Ampere Altra و Ampere برای پردازش‌های cloud-native خود استفاده می‌کند. از اولین ارائه دهنده سرورهایی که محاسبات را برای کمپانی‌های دیجیتالی و ارائه دهندگان خدمات با بالا‌ترین کیفیت به‌وسیله cloud-native (ابربومی) راه اندازی می‌کند کمپانی HPE است.

لازم به ذکر است که این سرور در سه ماه سوم سال 2022, به وسیله شعبات HPE و شرکای آن در دسترس قرار خواهد گرفت و در بازار تجهیزات شبکه به فروش می رسد.

1.ارائه شده برای بارهای کاری cloud-native یا ابر بومی:

سرور HPE مدل RL300 Gen 11 یکی از سرور‌های نسل بعدی است که دارای قابلیت محاسبه به وسیله تعداد هسته‌های بی‌شمار، عملکرد مناسب، قدرت پردازش با‌کیفیت بالا در بار‌های کاری cloud-native شناخته می‌شود. این سرور قدرت و توانایی پشتیبانی از 128 هسته برای هر واحد سوکت را با بالاترین عملکرد ارائه می دهد. به‌علاوه این نوع سرور‌های نسل آینده عملکردی برای بارهای کاری cloud-native با هسته‌های تک رشته‌ای با سرعت ثابت نیز ارائه خواهد داد.

 

2.عملکرد کاری فوق العاده بالا:

همانطور که در بالا اشاره شد سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11 از پردازنده‌ Ampere پشتیبانی می‌کند، چرا که این CPU به دلیل بهرمندی از طراحی جدید، عملکرد بیشتری نسبت به رقبای خود در مصرف انرژی دارد. بنابراین؛ سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11 بامصرف انرژی کمتر، عملکرد کاری بسیار بالایی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

با توجه به پردازنده های این سرور که به آن اشاره کردیم، سبب می‌شود تا راندمان فنی را به طور قابل توجهی افزایش دهد و از تاخیر در پاسخگویی سرور‌ها جلوگیری کند.

 

3. مصرف انرژی کمتر با هسته های بیشتر:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب و خرید یک سرور برای هر کاربر، مصرف انرژی کم و قدرت بسیار بالای آن دستگاه است. در گذشته اگر سروری قدرت بالایی داشت، به همان اندازه انرژی بیشتری صرف می‌کرد و دچار نارضایتی کاربران می‌شد.

امروزه با معرفی سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11، کاربران می‌توانند سروری را انتخاب کنند که تا 128 هسته را برای یک واحد سوکت پیشتیبانی می‌کند در صورتی که این سرور مصرف انرژی کمتر و مناسب تری دارد. هر چه تعداد هسته ها بیشتر باشد قابلیت انجام بار‌های کاری گوناگون قابل اجرا و قابل پردازش را ایجاد می‌کند.

 

مشخصات ظاهری سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11:

این سرورها شامل ویژگی هایی هستند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • HPE ProLiant RL300 Gen 11 یک سرور 1U که از نسل سرورهای HPE ProLiant 11 گرفته شده است. 

 

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11

HPE ProLiant RL300 Gen11 Front Bezel

 

 

  • همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید این سرورها دارای تعداد 10 هارد 2.5 اینچی با ظرفیت 960GB می باشد که یک راه حل ذخیره سازی قدیمی است و از  E.3 EDSFF بهره نمی برد.

 

 

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11

HPE ProLiant RL300 Gen11 Front Drives

 

 

  • در پنل پشت دستگاه، پورت مدیریت iLo، دو پورت USB 3، پورت سریال و پورت VGA قرار دارد. دو منبع تغذیه که یکی از آنها اختیاری بوده، دو اسلات OCP NIC 3.0 و دو رایز قرار دارد. لازم به ذکر است که هیچ کارت شبکه داخلی (NICs) در این سرور طراحی نشده است.

*ilo مخفف عبارت Integrated Lights-Out Management است که این تکنولوژی یک پردازنده مدیریت از راه دور سرور تعبیه شده بر روی مادر برد که مختص سرور های HPE  است. IOL این امکان را میدهد که از راه دور سرور های HP را مدیریت، مشاهده و کنترل کنید. از ویژگی های IOL می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خاموش روشن کردن و یا ری استارت کردن سرور
  2. آپدیت، به روز رسانی، راه اندازی سروریس ها و… از راه دور
  3. اندازه گیری مقدار مصرف برق و انرژی
  4. دسترسی از راه دور به بایوس و … همچنین دسترسی های رایگان دیگری در اختیار شما قرار می دهد.

 

 

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11

HPE ProLiant RL300 Gen11 Rear

 

  • با زوم بر روی CPU، می بینیم که یک حافظه کامل 8 کانالی و دو DIMM در هر کانال دریافت می کنیم. این مجموعه کامل برای قطعات نسل فعلی Ampere است. این سرور تک سوکت با 128 هسته تک رشته‌ای و حداکثر 16 اسلات DIMM، حداکثر 4 ترابایت رم را پشتیبانی می‌کند. این سرور مبتنی بر سیلیکون Ampere است که برای ارائه دهندگان خدمات و کمپانی‌هایی که محیط کاری بومی ابری را به کار می‌گیرند طراحی شده است.

 

 

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11

HPE ProLiant RL300 Gen11 Inteal Top Down Render CPU And ILO

 

 

  • سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11 از سه اسلات توسعه PCLe Gen4, و دو اسلات با توانایی open compute project (ocp) پشتیبانی می‌کند.
  • در تصویر پایین در سمت راست، تراشه های ilo را که بیشترین فضای داخلی دستگاه را گرفته است می‌بینید. در قسمت بالایی ilo تراشه کانکتور OCP NIC 3.0 وجود دارد. قسمت قابل توجه تصویر زیر بخش فوقاتی آن است که به نظر می‌رسد یک گزینه بوت داخلی M.2 باشد.

 

سرور اچ پی ProLiant RL300 Gen11

HPE ProLiant RL300 Gen11 Inteal Top Down M.2 Render

 

 

تقویت بازارهای نوظهور محاسبات ابر بومی با HPE:

با گذشت 30 سال رهبری اچ پی ای در نوآوری فناوری اطلاعات، امروزه راه حل‌های ایمن و عالی خود را به بازار ارائه دهنده خدماتی که، در حال رشد هستند و همچنین شرکت هایی که بر روی محور دیجیتال که دارای توسعه بومی فناوری اطلاعات هستند ،گسترش می‌دهد.

HPE برای پشتیبانی از طیف بیشتری از برنامه‌ها و مواردی که دائما در حال تغییر هستند، عملکرد با کیفیت و راندمان انرژی بالایی را ارائه می‌کند. همان‌طور که گفته شد سرور معرفی شده HPE ProLiant RL300 Gen 11 برای هر واحد سوکت 128 هسته را پشتیبانی می‌کند.

سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11 برای مشتریانی مناسب است که خدمات دیجیتال، جریان رسانه‌ای، پلتفرهای اجتماعی، تجارت الکترونیک، خدمات مالی و یا آنلاین و حتی خدماتی که ابر بومی ها مانند: SaaS ،LaaS و PaaS را ارائه می‌دهند بهترین انتخاب است.

 

اولین کاربر سرور HPE ProLiant RL300 Gen 11 کیست؟

کمپانی CloudSigma با عنوان یکی از ارائه دهندگان ابر، به یک پلتفرم بسیار با سرعت احتیاج داشت که دارای عملکرد بالا باشد که در همین راستا سرور های HPE ProLiant RL300 Gen 11 را انتخاب کرد. این شرکت به تمامی مشتریان خود این امکان را می‌دهند که به طور کامل بر روی سرور خود کنترل داشته باشند و همچنین محدودیت‌های مرتبط با نحوه استفاده مشتریان از منابع ابری خود را  به طور کامل حذف کرده است.

کمپانی CloudSigma، سرور‌های HPE ProLiant RL300 Gen 11 برای رفع احتیاجات خود انتخاب کرده است. جنکین، مدیرعامل CloudSigma گفته است:« با توجه به معیار‌های ما، سرور‌های HPE ProLiant RL300 Gen 11 با پردازنده Ampere راندمان بالایی دارد. این ویژگی سبب می‌شود تا این امکان به ما داده شود که هم به توانیم به اهداف خود برسیم و هم هزینه نهایی تحویل محصولات مشتریان را کاهش دهیم.»

 

نکات فنی و مختصر HPE ProLiant RL300 Gen 11:

  • یک پلتفرم 1 سوکتی 1U با پردازنده‌های با Altra Max ، Ampere Altra که در ویژگی‌ سرور‌های سری HPE ProLiant یکسان است.
  • انعطاف‌پذیری در SKU پردازنده‌های پشتیبانی برای مشتریانی که بارهای کاری گوناگونی دارند.
  • افزایش عملکرد بالا و کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی.
  • در هر سیستم 4 ترابایتی، حداکثر ظرفیت 16 DIMMS HSJ
  • حداکثر سه اسلات توسعه PCLe و GEN4 و دو اسلات با قابلیت OCP 3.0 برای انعطاف‌پذیری LO
  • حداکثر 10 SSD و دو گزینه 2 NVME BOOT SSD

 

منبع : معرفي سرور HPE ProLiant RL300 Gen11

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 126 تاريخ : سه شنبه 4 مرداد 1401 ساعت: 18:00

شرکت ها و سازمان ها در سطوح مختلف از طیف گسترده از نرم افزارها شامل برنامه های مالی و حسابداری، اتوماسیون اداری مانند CRM و غیره استفده می کنند که سرورها وظیفه پردازش و نگهداری اطلاعات و در دسترس بودن آن را برای کاربران فراهم می کنند.

سرورها در انواع و برندهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند اما در این میان سرور های HP با قدرت و توانایی بالا ، انعطاف پذیری و فراوانی قطعات ، از محبوب ترین و پر فروش ترین سرور های دنیا محسوب می شوند. این سرور ها با توجه به گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی با نسل های متفاوتی در بازار ارائه شدند که بسته به نیاز زیرساخت ها انتظارات متفاوت را برآورده می کنند.

سرورهای اچ پی به چهار دسته تقسیم می شوند که شامل Synergy، Blade ،Tower و Rack Mount بوده و دو دسته اول پر فروش ترین سرورهای اچ پی به شمار می روند.

 

خرید سرور اچ پی

 

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 111 تاريخ : يکشنبه 2 مرداد 1401 ساعت: 15:13

سوئیچ سیسکو سری 2960 یکی از پرفروش ترین سوئیچ های شبکه ساخته شده توسط کمپانی سیسکو است که یک سوئیچ لایه دو بوده که براساس مک آدرس کار می‌کند.

مزایای استفاده از انواع سوئیچ سیسکو 2960:

1.     انواع سوئیچ سیسکو 2960 دارای 8 تا ۴۸ پورت گیگابیت اترنت

2.     برای اتصال از طریق پورت UPLINK می‌توان از دو ماژول +SFP که سرعت ۱۰دارد استفاده کرد و یا چهار پورت گیگابیت SFP. 

3.     پشتیبانی از یک سری از قابلت‌های لایه ۳ مانند استاتیک روت که می‌توان تا ۱۶ خط static route در آن نوشت.

4.     قابلیت stack نمودن سوئیچ‌ها تا ۸ عدد و ایجاد پهنای باندی معادل ۸۰ گیگابیت در سوئیچ های سری 2960و 2960X

5.     پشتیبانی از POE بوسیله استاندارهای ۸۰۲.۳at و ۸۰۲.۳af 

6.     پشتیبانی از Policy-Based Routing یا PBR

7.     پشتیبانی از MAC-based VLAN assignment که در این تکنولوژی از آدرس mac کاربر برای اختصاص vlan به او بهره می‌بریم.

8.     پشتیبانی از  استاندارد ۸۰۲.۱x که در آن کنترل دسترسی به شبکه دقیق‌تر شده و امنیت شبکه را بالاتر می‌برد.

9.     پشتیبانی از قابلیت port security و arp inspection در افزایش امنیت شبکه در لایه ۲

10.  جلوگیری از جعل و سواستفاده از آدرس ip با ip source guard

 

خرید سوئیچ سیسکو سری 2960

آقای شبکه...
ما را در سایت آقای شبکه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آیدا mrnetwork بازدید : 129 تاريخ : شنبه 1 مرداد 1401 ساعت: 14:05